Profesor Andras Peto
Andras Peto, fondator al educatiei conductoare, s-a nascut în Ungaria. interesul lui Peto pentru tot ceea ce a afectat viata omenirii a fost determinat, probabil de ceea ce a trait el in viata lui. Tatal sau a fost limitat la viata într-un scaun cu rotile din cauza bolii Parkinson, viziunea sa asupra vietii a fost influentata, probabil, mai mult de mama sa, care a dictat o viata foarte structurata.
Dupa Primul Razboi Mondial, Peto sa mutat la Viena pentru a studia medicina, care la acea vreme a fost centru european pentru intelectuali. El a castigat prima sa experienta profesionala în diverse spitale din Austria. Mai târziu, el a devenit seful la mai multe clinici din Austria si institute de sanatate. Cu toate acestea, niciodat? Peto nu accepta bani de la pacientii sai, se finanta de la el însusi prin intermediul diferitelor întreprinderi. De exemplu, el a produs un ziar si a trait din veniturile de publicitate.
În 1938, Peto a revenit la Budapesta, unde s-a refugiat în subsolul unei case detinute de un prieten. Aici a petrecut majoritatea timpului cu persoane bolnave muncind cu ele facand diverse lucruri cu aceste persoane aplicand o noua terapie. Aceste persoane aveau paralizie cerebrala.
Studiile sale, experienta si interesul lui fata de copilul bolnav, noua sa orientare s-a dovedit a fi un foarte mare succes. În 1945, dupa sfarsitul razboiului în Europa, el a început sa lucreze cu copii cu handicap locomotor într-un sistem nou, care a fost organizarea si punerea în aplicare a educatiei conductive. El s-a concentrat pe formarea personalului pentru a lucra cu copiii cu paralizie cerebrala, care în cele din urma a condus la dezvoltarea si organizarea de calificare pentru “conductori”.
A trebuit sa dovedeasca ca exista profesionisti prin care sa gaseasca modalitatea de a educa o persoana cu handicap locomotor, astfel permitându-le sa gaseasca strategii prin care sa se gaseasca calea spre reabilitare, daca nu singur, cu ajutorul educatiei conductive. El a descoperit diferite moduri de lucru pentru a crea si a elabora un sistem care sa asigure abordarea de a nu se multumi numa cu supravietuirea, ci la extindere si dezvoltare.
În cele din urma, în 1950-1951, Peto a fondat primul sau centru cu 80 de locuri. Acesta a fost numit “Institutul pentru depreciate Motor”. În anii saizeci, Institutul de Stat a fost transferat de la Ministerul Sanatatii la Ministerul Educatiei. În plus, primii pasi erau în curs de a crea instruire formala si o tranzitie de la “manipulare” la “conductori”.
În 1967, dupa o lunga perioada de suferinta, Peto a murit. Dr. Mari Hari, colegii sai si studentii au continuat munca lui. În 1984 a fost fondat Institutul „Peto” în Hills Buda din Budapesta.
Ipoteza principala al Educatiei Conductive
(Dr. Mari Hari 1991)
Principalele obiective ale Educatiei Conductive sunt:
*
Pentru a configura un stil de viata activ.
*
Pentru a dezvolta functiile cognitive.
*
Pentru a oferi un program complex, dar unificat de învatamânt.
*
Pentru a invata procesul de intensiere.
*
Pentru a ajuta copiii cu dizabilitati sa învete sa mearga la scoala , sa se duca la locul de munca. (Desigur ca nu se poate realiza in totdeauna acest lucru!)
* Pentru a oferi un program care, în unele cazuri poate fi construit în cadrul scolilor speciale si obisnuite.
Ce este educatia Conductiva?
* Educatia Conductiva este un sistem de învatare dezvoltat de medicul maghiar Andras Peto, profesor în Budapesta, Ungaria.
* Educatia Conductiva a fost elaborata initial pentru nevoile copiilor cu paralizie cerebrala.
Educatia Conductiva este, în mare masura, un sistem unificat de reabilitare pentru persoanele cu tulburari neurologice, cum ar fi paralizia cerebrala, scleroze, boala Parkinson si cei care au suferit accidente vasculare cerebrale sau leziuni la cap.
* Educatia Conductiva este un sistem de sine statator. Acesta nu este un compozit sau amalgam. Este un sistem de învatare, care a fost dezvoltat cu grupuri de persoane cu tulburari motorii.
* Educatia conductiva este un proces de învatare nu, un tratament sau terapie
* Educatie Conductiva este un parteneriat între educator (dirijor) si a cursantilor pentru a crea conditii pentru învatare.
* Educatia Conductiva este o zi din viata care consta intr-un proces continuu de învatare.
* Educatia Conductiva abordeaza probleme de circulatie cum ar fi probleme de învatare.
* Educatia Conductiva poate fi directionata catre toate grupele de vârsta.
* Educatia Conductiva pentru copii ar trebui sa înceapa cât mai curând posibil. Multe centre au grupuri de mama si copil.
* Educatia Conductiva implica tot ceea ce poate fi asteptat de la un grup de copii cu varste relevante.
* Educatia Conductiva învata copiii si adultii sa creada ca pot realiza ceea ce isi doresc si motivatia de a gasi propria cale de a face acel lucru.
* Educatia Conductiva permite copilului sa lucreze într-un mod integrat cu alte persoane cu probleme similare, dar de multe ori diferite.
* Educatia Conductiva îmbratiseaza învatarea si dezvoltarea miscarilor, vorbirea si capacitatea mentala simultan, nu separat sau consecutiv.
* Educatia Conductiva de învatamânt se bazeaza pe teoria ca copilul cu handicap motor se dezvolta si învata în acelasi mod ca si colegii lor.
*Educatia Conductiva nu este un leac miraculos. Este nevoie de un efort concentrat pe o perioada de timp pentru a permite participantilor sa atinga obiectivele recunoscute si regizate de analiza sarcinilor.
* Educatia Conductiva este un concept pozitiv, care cauta modalitati în care individul sa poata dezvolta miscarea. Ea nu are o abordare negativa, in cazul în care exista situatii complicate, echipamentele sunt folosite pentru a facilita controlul motorului si stabilitatea.
* Educativa Conductiva foloseste doar mobiliere simple bine concepute si echipamentede de calitate bun?.
* Educatie Conductiva e raspandita în toate tarile din jurul lumii.
* Educatia Conductiva are cinci elemente principale pentru a facilita procesul.
Care sunt scopurile educatiei Conductive
1. Pentru a învata stilul de viata normala
2. Pentru a construi o metoda diferita de functionare
3. Pentru a încuraja dezvoltarea personalitatii
Un obiectiv principal este de a se preda un mod normal de viata. Programul cuprinde toate activitatile zilnice normale bazate pe ritmul normal de rutina normala a vietii. Integrarea este posibila numai atunci când exista ordine în viata persoanei disfunctionale. Aceasta integrare este posibila numai printr-un program care include un calendar normal si un continut normal.
Aceasta este o filosofie de învatamânt, care nu permite individului sa devina inactiv, negativ sau neimplicat într-un stil de viata normal. In aceasta filosofile nu este vorba despre exercitii functionale. Exista neîntelegeri frecvente despre definitia – PROGRAM. Programul contine toate elementele variate, care, împreuna, sa contribuie la ceea ce am inteles “viata normal?”. Activitatilor func?ionale încorporate în cadrul unui program normal nu sunt obiective specifice, în dreptul lor. Ele sunt mijloace, vehicole prin care se mentine fluxul, ritmul si scopul de a trece la educatie si independenta.
Al doilea obiectiv presupune dezvoltarea personalitatii. Personalitatea este de o importanta capitala în cazul în care obiectivul este de a schimba un individ pasiv într-unul care este activ. Pentru a influenta personalitate trebuie studiat îndeaproape gradul unui individ de activitate, abilitatile sale de rezolvare a problemelor, functiile functionale de comunicare si de comportament si strategiile educationale. În acelasi timp avem de formulat solutii la problemele specifice care sunt observate, în scopul de a facilita acelei persoane succesul progresului si o anumita experienta.
Abordare este aceeasi pentru toata lumea initial în masura în care toate aspectele sunt respectate. Cu toate acestea, obiective pot fi si diferite, precum si strategiile menite sa atinga obiectivele si sa rezolve problemele.
Pentru a intelege functia orto-functionare este nevoie de:
a) Un interesant, adecvat mediului educa?ional
b) Variatia
c) securitate emotionala
d) o atmosfera pozitiva
e) program plin de viata, jucaus
f) Un grup bine condus de dirijorul calificat
g) Experienta de succes
h) Oportunitati pentru expresia individuala si creativitate
i) Motivatie
j) Experiente de datorie, în valoarea de sine, responsabilitate.
Pentru a indeplini mijloacele orto-functionale, care în ciuda unor probleme fundamentale, un individ este sprijinit de strategii speciale prin care el se poate confrunta cu ele in orice moment al vietii lui si sa gaeasca solutia, care îi va permite sa urmeze un stil de viata normal. În acest sens el va deveni: o personalitate bine ajustata, o forta, poate fi o persoana care are minte proprie, o persoana sociala acceptabila, o contributie pentru societate, constient de nevoile altora, o persoana activa si constienta.
Al treilea obiectiv este de a reconstrui functionarea, care necesita o strategie de organizare diferita. Acest lucru va fi traseul orto-functional, adica metoda care este adaptata la cerintele individului si trebuie sa fie învatata si practicata. Metoda nu este pre-hirotonit, se ajunge la aceasta prin descoperire prin eforturi individuale, personale, educationale, economice, functionale si de succes. Metoda personala nu este o secventa de exercitii care se aplica repetitiv. Este o strategie personala dezvoltata printr-un proces educativ de descoperire într-un mediu adecvat motivant.
Elemente de Educatie Conductiva
Cinci elemente importante sunt necesare în scopul de a facilita procesul de învatamânt conductoare:
1.
Conductor
2.
Programul
3.
Sarcina / Seria
4.
Intentia / ritmic / Intensie
5.
Grupul de pacienti
1: Dirijor
Dirijorul este un profesionist, care ofera programul.
*
Au studii intensive patru ani la Universitatea “hands on” de formare profesionala
*
Dirijorul este responsabil pentru evaluare initiala, organizarea si livrarea programului
*
Dirijorul creeaza situatii care sa încurajeze învatarea si rezolvarea problemelor
*
Dirijorul observa performanta fiecarei persoane si modifica programul si calendarul în functie de nevoile acestora
*
Dirijorul se concentreaza asupra atitudinei pentru a se asigura ca persoana îndeplineste cu succes si simte efortul pentru a atinge scopul final
*
Dirijorul da orientari clare de sprijin si un sentiment de directie
2: Programul
Acest lucru este adesea descris ca fiind complex, dar poate fi considerat un program planificat de învatare.
*
Este o zi planificata, o zi de învatare ?i practicare
*
Fiecare program de zi începe cu starea de veghe si se termina cu starea de somn
*
Pentru multi acest lucru include iesirii din pat, a merge la toaleta, spalare si micul dejun
*
Acesta include toate activitatile incluse în rutina de zi cu zi
*
Pentru copiii de scoala se îmbratiseaz? lectii academice, joc cu colegii, manancatul, toaleta, etc
*
Pentru adulti se poate include rutina plina de viata, de munca, hobby-uri si interese etc
3:
Sarcina / Seria
Seria / sarcina este baza sesiunii de lucru, care pregateste copiii pentru funtia.
*
Sarcinile sunt predate, învatate, practicate, generalizate si utilizate
*
Sarcinile sunt împartite în elemente cu obiective adecvate
*
Fiecare membru al lucrarilor “grupului” are o tema anume ce are ca scop finalizarea cu succes a sarcinii
*
Sarcinile sunt o parte structurata a programului de zi cu zi
*
Sarcinile sunt instrumente de predare, nu un set de exercitii
*
Sarcinile sunt dezvoltate pentru a satisface nevoile individuale
*
Sarcinile sunt cele mai eficiente atunci când sunt efectuate într-un grup
*
Sarcinile sunt prezentate într-un mod care permite individului sa reuseasca, în acelasi timp sa învete o noua abilitate sau consolidarea unei achizitionari recente
*
Succesul este individual
4: Intentia / Intensia ritmice
Este metoda prin care un copil foloseste un discurs sau vorbirea interioara de a exprima o intentie si este urmata de o miscare, care se desfasoara ritmic.
*
Se utilizeaza limba pentru a planifica, a imagina, a intensiona si a pune în aplicare o miscare
*
Utilizarea exprimarii sau vorbirii interioare in scopul de a exprima o intentie
*
Aceasta faciliteaza activitatea motorie
*
Aceasta reglementeaza actul motor
*
Intentia atrage atentia cu privire la libera miscare si într-o etapa urmatoare …
*
Intentia controleaza viteza si ritmul de miscare
*
Intentia controleaza limba de circulatie
Limba, Circulatia si Functia
*
Se dezvolta împreuna – sunt predate împreuna – sunt învatate împreuna –
5: Grupul
Unitatea de baza în care participantii pot fi potriviti pentru abilitatea miscarilor lor si potrivirea vârstelor.
*
Participantii nu invata numai de la conductor, dar de la colegii lor
*
Participantii sunt încurajata sa devina ambitiosi pentru a reusi
*
Grupul socializeaza copilul pentru a evita orientarea spre adult
*
Grupul încurajeaza fiecare persoana in parte sa astepte pentru atentie sau invers pentru a cere ajutor
*
Membrii grupului sunt constienti si respecta alti copii in rezolvarea problemelor similare
*
Membrii grupului stiu progresele atunci când probema este rezolvata imediat
*
Copiilor li se acorda sansa de a fi responsabili pentru ei însisi
*
Laudand un copil se încurajeaza altul.
Informatii preluate de pe site-ul : http://www.conductive-ed.org.uk/index.html
Ramona Lengyel