Inca din cele mai vechi timpuri transportul materialelor a ridicat probleme, in special atunci cand era vorba de cantitati semnificative formate din substante solide de dimensiuni reduse si o structura granulara precum granele, nutretul pentru animale, diverse agregate, cenusa si multe altele. Au existat multe tentative pentru a crea un astfel de sistem eficient pana la materializarea transportorului cu snec. Principiul de functionare al acestor tipuri de transportoare este relativ simplu: un tub, inchis sau deschis, in care se afla o lama spiralata libera sau infasurata in jurul unui ax, asemanatoare unui surub. Prin rotirea axelor cuplate la reductoare melcate actionate de motoare electrice, si in consecinta a lamei se impinge materialul de transport in fata. Viteza si volumul cantitatii transferabile este dependenta de viteza de rotatie a axului, ceea ce face ca snecul sa poata fi folosit in diverse industrii in care este necesara livrarea unei cantitati masurabile. In plus snecurile pot fi folosite in mai multe unghiuri, inclusiv vertical, si poate astfel sa livreze astfel materialul pe suprafete aflate la inaltimi mai ridicate decat a sursei de unde este preluat.

Una din cele mai uzuale aplicatii ale snecului este in agricultura, unde este folosit pentru mutarea cerealelor din combine in camioane sau vagoane, iar apoi, tot prin intermediul unor snecuri, in depozite sau granare. O alta aplicatie tot din domeniul alimentar se intalneste in procesarea alimentelor si in special a carnurilor. Bucati de carne sunt transportate prin intermediul unui snec catre o lama rotativa care are scopul de a toca materialul folosit, care apoi ajunge pe mesele tuturor iubitorilor de carnati, crenvursti, caltabosi si de alte mancaruri in care este folosita carnea tocata.

Alte aplicatii pentru dispozitivele de tip snec pot fi sistemele de epurare a apei (eliminarea materiilor solide), eliminarea cenusei de boilerele industriale, transportul aschiilor de lemn. De asemenea tuburile snecurilor, atunci cand sunt inchise etans, fac ca in timpul transportului materialul sa nu fie susceptibil la efectele vremii, al prafului sau al unor daunatori, precum rozatoarele.

Design-ul compact si abilitatea de a functiona , in unghi, contra fortei gravitationale, le fac foarte utile atunci cand se lucreaza in spatii mici care nu ar fi adecvate altor tipuri de echipamente de transport. Principiul simplu de functionare le face sa fie usor de instalat si de mentinut.

Bineinteles, ca in cazul tuturor dispozitivelor care folosesc o miscare rotativa este folosit un motor, deobicei unul electric, si un reductor melcat precum cele care pot fi intalnite in ofertele unor companii ca Braco MES. In general motoarele electrice au viteze de rotatie mari: 3000 rpm, 1500 rpm, 1000 rpm sau 750 rpm; desi cantitatea de material transportat este proportionala cu viteza de rotatie a snecului fara un motoreductor aceste viteze ar fi totusi mult prea mari, putand duce la uzura foarte rapida a snecului. De asemenea, in functie de tipul de material transportat va fi necesara o viteza mai mari sau mai mica.  Un exemplu ar fi materialele degradabile, care au tendinta de a se fragmenta in timpul transportului si pentru care este recomandata o viteza redusa de rotatie pentru a nu agita materialul mai mult decat este necesar. Din aceste motive, pentru reducerea vitezei snecurilor alegerea ideala sunt reductoarele melcate, un tip de angrenaj care are scopul de a reduce viteza de rotatie produsa de motoare si de a creste cuplul acestora.

Principiul reductoarelor este oarecum asemanator cu cel al snecurilor, in sensul ca este folosit un melc, un dispozitiv asemanator cu un surub. Acesta intra in contact cu o roata cilindrica care are dinti curbati si dispusi in unghi. Prin rotirea melcului, lama spiralata a acestuia pune in miscare roata, modificand pe de o parte miscare rotationala cu 90 de grade, iar pe de alta parte viteza rotatiilor motorului este redusa. Reducerea este direct proportionala cu diametrul rotii, astfel, la o roata de dimensiuni mari mari viteza cu care va fi rotit snecul va fi mai mica decat atunci cand este folosita o roata cu diametru mic. De fapt, numarul turatiilor motoarelor electrice poate fi redus cu ajutorul reductoarelor melcate de la 1,5 ori pana la mii de ori, lucru posibil la alte tipuri de angrenaje doar prin folosirea reductiilor multiple.

Reductoarele melcate mai prezinta un avantaj, foarte util atunci cand sunt folosite impreuna cu snecurile: auto-blocarea. Este aproape imposibila inversarea directiei de functionare in cazul reductoarelor melcate datorita fortei de frecare care are loc intre roata dintata si melc, cu alte cuvinte roata dintata nu va putea pune niciodata in miscare melcul. Altor tipuri de angrenaje, daca le este aplicata o forta suficient de mare li se poate inversa input-ul si output-ul. Aceasta inversare se traduce in schimbarea directiei de functionare a snecului, acesta ne mai fiind capabil sa transporte materiale si returnandu-le pe cele care se afla inca in mecanism, lucru care nu se poate intampla in cazul reductoarelor melcate.

Aditional, reductoarele melcate au mai multe parti componente spre deosebire de alte tipuri de angrenaje. Reductiile multiple, mentionate anterior, si necesitatea montarii un sistem de blocare pe angrenajele traditionale, mareste spatiul ocupat de sistem si numarul de componente care se pot defecta, in timp ce simplitatea reductorului melcat face ca acest dispozitiv sa poata fi folosit aproape oriunde si elimina reparatiile de anvergura.

 

Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *