Maria Cibotaru (devenita ulterior Maria Cebotari) s-a nascut la data de 10 februarie 1910, la Chisinau, in Basarabia ocupata de Imperiul Tarist si provine dintr-o familie modesta. Si-a facut studiile la Scoala Normala de fete si la Capela Mitropolitana din Chinau. preotului.Cand avea 17 ani in Chisinau a venit o trupa de la Teatrul Mic din Moscova, in frunte cu actorul si regizorul Alexandr Virubov. Maria Cebotari, studenta la Conservatorul din Chisinau (ajunsa acolo la indemnul preotului paroh), este invitata sa cinte din culise in piesa Cadavrul Viu de Tolstoi. Reuseste sa produca o impresie buna asupra trupei si mai cu seama asupra lui Virubov si pleaca impreuna cu trupa acestuia la Paris. Desi Virubov este are in jur de 50 de ani cei doi se vor casatori. Spectacolele din Franta merg prost, iar trupa se va intoarce la Moscova. Cei doi soti nu se vor intoarce insa impreuna cu ceilalti, Virubov fiind invitat la studiourile “Universus film” din Berlin. Cu ajutorul emigratiei ruse Maria este recomandata unui profesor de la Scoala Superioara de Muzica din Berlin si apoi la Dresda, pe scena operei de acolo debutand in 1931 cu rolul Mimi din Boema. In anii urmatori are o cariera fulminanta, in 1935 cantand in premiera mondiala a operei lui Richard Strauss Femeia tacuta rolul Aminta. Dupa 1936 devine prim-solista a Operei din Berlin, unde va canta pana in 1946, din acel an mutandu-se la Opera de Stat din Viena.
In 1938 a divortat de Virubov si s-a casatorit cu actorul austriac Gustav Diessl, cei doi avand impreuna doi copii. Gustav va muri in 1948 in urma unui atac de cord, iar Maria va muri un an mai tarziu, fiind diagnosticata cu cancer la ficat. Cei doi copii au fost adoptati de pianistul britanic Sir Clifford Curzon.
Aproape necunoscuta publicului din Romania(atat ca actrita cat mai ales ca interpreta de opera) Maria Cebotari a fost una dintre cele mai importante voci din Europa, muzicologul rus Vladimir Tihonin spunand despre ea: “Este incredibil ca intr-o familie saraca, fara traditii muzicale, sa creasca o fiinta atat de sublima… si anume acest lirism zguduitor, izvorind din vocea ei, te patrunde in suflet pentru toata viata… in secolul XX doar doua cintarete posedau aceste calitati… daca Cebotari avea in intonatie un lirism vibrant care te patrundea in suflet – Callas era dramatica in expresie, avea o nota nervoasa, era diferita…”
Daca despre alti artisti se poate spune ca, intr-un moment sau altul al carierei lor, si-au negat originile entice de la Maria Cebotari ne-a ramas urmatorul citat: “Niciodata si in nici o imprejurare nu mi-a trecut prin cap sa spun altceva decit ca sunt românca din Basarabia sau, pur si simplu, – românca.”
Sursa: http://www.cinemarx.ro/
Ramona Lengyel