Sparanghelul

16 Apr, 2013

download (21)

Sparanghelul este o planta care se cultiva insa greu, de-abia dupa 3 ani de la plantare aparand primele rezultate, adica mladitele atat de cautate. Speranta de viata apoi a unui sparanghel este de aproximativ 20 de ani.

Sparanghelul este o excelenta sursa de vitamina K, acid folic, vitamina C si vitamina A si una buna de  vitamine B (B1, B2, B3 si B6), fibre, mangan, cupru, fosfor, sulf, potasiu si proteine.

Sparanghelul este considerat un foarte bun diuretic, insa a fost asociat de multe ori, dar gresit, cu mirosul mai putin placut al urinei dupa consumul unei cantitati medii. De fapt, nu doar sparanghelul este asociat cu acest lucru, ci orice aliment cu continut ridicat de compusi care au sulf. Insa consumul de sparanghel nu este periculos pentru persoanele cu aceasta sensibilitate.

Stiati ca o singura portie de sparanghel pe zi (aproximativ 150 de grame) asigura aproape 70% din necesarul organismului de acid folic? Astfel, sparanghelul este un foarte bun protector impotriva bolilor de inima. Si pentru femeile insarcinate sau pentru cele vor sa ramana insarcinate consumul de sparanghel contribuie la micsorarea sanselor de dobandire a unor defecte de nastere ale fatului.

Ca restrictie, sparanghelul trebuie consumat mai putin de catre persoanele care au probleme de rinichi sau care sufera de guta, fiindca aceasta planta sporeste nivelul de acid uric din organism.

Avantajul asparagusului este ca se poate consuma atat rece, cat si cald. Dietetic, sparanghelul este un aliat important al organismului, gratie calitatilor sale si a numarului scazut de calorii.

Cald, sparanghelul se poate folosi in omlete, se poate frige un pic pe tigaie sau pe plita incinsa si apoi poate fi servit ca si garnitura, in special pentru peste.Sparanghelul la cuptor este gustos, dupa ce ati presarat peste el aproximativ 4 linguri de ulei de masline (la 250 de grame de sparanghel) si putina sare. In fine, o delicioasa supa pe baza de sparanghel si smantana se poate gati la ocazii speciale.

Rece, sparanghelul poate fi un element din compozitia unor salate, cum ar fi cea de pui, sau chiar pur si simplu se poate face o salata doar din sparanghel, ulei de masline, sare si piper.

Sfat: incercati sa nu schimbati gustul sparanghelului prin folosirea unor cantitati mari de condimente. Doar putina sare si putin piper va trebuie, nu folositi altceva.

Mladitele de sparanghel trebuie sa nu fie indoite, si sa aiba aspect proaspat. Trebuie sa fie subtiri si de culoare verde inchis. Stiati ca sparanghelul isi pierde aproximativ jumatate din greutate daca este fiert sau facut la aburi?

Acidul folic este distrus in contactul cu aerul, lumina sau caldura, asa ca daca depozitati sparanghelul in frigider, nu insa pentru mai mult de doua zile, infasurati varfurile mladitelor cu hartie.

Daca aveti ocazia sa gasiti sparanghel alb, nu ratati sansa, fiindca acesta este considerat si mai sanatos, si mai gustos decat cel verde, fiindca a fost crescut in pamant, ferit de razele luminii, si are mai multe elemente nutritive.

Sparanghelul este originar din zona estica a zonei Mediteraneene si se afla la maturitate in perioada aprilie-iulie a fiecarui an. Daca il gasiti in restul anului in magazine, este posibil sa fie cultivat fortat in sere. Nu inseamna ca nu e bun, ci doar ca nu are aceleasi calitati ca in perioada sa naturala.

Considerata “leguma de lux”, sparanghelul este folosit mai mult in bucatariile din Germania, Olanda si Belgia, in salate, si servit ca garnitura in bucatariile din Spania sau Italia.

Sursa: http://www.dietetik.ro

Ramona Lengyel

About the author

Related Posts

1 Comment

  1. octombrie 06, 2017

    Foarte interesant articol, sparanghelul este un aliment minune si trebuie inclus in dieta.

Leave a reply