Cum dormim corect

21 iun., 2013

download (45)

Un proverb oriental sustine ca cine doarme bine are parte de o viata lunga. Asa cum arata profesorul Clifford Seyper de la Harvard Medical School, care a efectuat indelungi cercetari cu privire la efectul odihnei asupra sanatatii, lipsa somnului produce blocajele unor cai neuronale, determinand tulburari de memorie si de sanatatementala.

Un somn bun inseamna sa fie ritmic (zilnic in acelasi interval), nefragmentat (fara intreruperi) si respectand durata normala, care difera, in anumite limite, de la un organism la altul, arata Infoniac.

O regula de aur spune ca trebuie sa adormi atunci cand ti se face somn. Depasirea orei de somn sau momentului cand organismul cere odihna te face sa „gonesti somnul”. Daca ai gonit somnul, acesta poate reveni greu si te pune in stare de insomnie.

De ce si cat dormim

Un om normal petrece aproape o treime din timpul vietii sale dormind. Sugarii pot dormi chiar si 18 ore, in timp ce unor persoane, indeosebi varstnice, le pot fi suficiente chiar si 5 ore pe zi, desi durata medie apreciata de specilisti se refera la 8 ore zilnic.

Somnul este necesar nu numai pentru odihna sistemului nervos, ci si pentru relaxarea muschilor, o solicitare mai redusa a inimii si sistemului circulator, relaxarea sistemului digestiv. O alimentatie bogata aplicata inainte de somn face ca acest aparat sa nu beneficieze de toate avantajele starii de relaxare a organismului.

Privarea de somn, chiar si pentru o singura noapte, face ca starea de oboseala sa se rasfranga asupra intregului organism, adesea pe mai multe zile.

Un somn bun si mai ales ritmic asigura relaxarea zilnica a organismului, detrminandu-l sa poata relua eforturile obisnute, dupa refacere.

Ciclurile somnului

S-a stabilit ca un somn normal este stapanit de patru cicluri, de cate 90-120 minute fiecare, totdeauna aceleasi si avand urmatoarea succesiune:

Ciclul 1. Acesta incepe in momentul cand „atipim” si continua cu un somn lejer, sensibil la orice zgomot sau miscare din apropiere, care poate produce trezirea sau poate perturba continuitatea somnului. Odihna este relativa.

Ciclul 2. Activitatea creierului intra la relanti. Este un somn semiprofund, cand cel adormit incepe sa se recupereze dupa oboseala de peste zi. Daca este trezit din aceasta faza, nu-si mai aminteste cele visate si simte o pronuntata stare de disconfort.

Faza 3. Este faza cand se instaleaza treptat somnul adanc. In aceasta faza, au loc numeroase modificari fiziologice, privind ritmul cardiac, scaderea tensiunii arteriale si a temperaturii, relaxarea musculara.

Faza 4. Aceasta este faza cand somnul profund s-a instalat. Persoana se trezeste greu provocata de altcineva si se recomanda sa fie lasata, pentru ca organismul sa declanseze de la sine momentul trezirii.

Insomnia

Insomnia este o stare anormala si este cauzata de cele mai multe ori de niste deprinderi nepotrivite, asumate in timp. Cauzele insomniei sunt multe, iar specialistii citeaza in mod deosebit: viata dezordonata, infectii diverse, anemia si lipsa de fier in organism, depresia, anxietatea, diabetul zaharat, stresul.

Nu numai pentru a combate insomnia, ci si pentru a asigura calitatea somnului, s-a stabilit de multa vreme ca este necesara respectarea unor reguli elementare:

– Ritmicitatea vietii, adica respectarea orei constante atat pentru somn, cat si pentru trezire.

– Evita seara mancarea multa si grea. Se recomanda o cina usoara, bazata pe legume si lactate, luata cu 2-3 ore inainte de culcare.

– Nu lupta impotriva somnului. Daca simti moleseala chiar si inainte de ora obisnuita, acorda-i organismului odihna pe care si-o doreste. Te va rasplati dimineata, cand se va trezi refacut.

– Evita stimulentele de orice fel, mai ales seara: bauturi reconfortante, cafea, cacao, ciocolata, ceai, vitamina C.

– Un somn bun presupune intuneric. Insasi natura ne-a invatat sa ne culcam seara. Dar, ca sa fie perfect, trebuie sa avem storuri la geam si sa le tinem trase, pentru ca dimineata trezirea sa aiba loc urmare epuizarii nevoii de somn, nu urmare a faptului ca a navalit soarele in casa.

– Nimic nu induce mai bine o stare de somn sanatoasa decat dragostea, cu conditia ca partenerii sa nu aiba intre ei conflicte, aducatoare de stres.

Felul in care dormim pe timpul noptii poate afecta in mod direct starea de spirit pe care o avem a doua zi, astfel ca pozitia in care dormim nu este de neglijat. Daca nu este una sanatoasa, riscam ca, pe termen lung, sa dezvoltam afectiuni ale coloanei vertebrale si ale gatului.

Dormind pe spate va mentineti coloana vertebrala sanatoasa, in timp ce dormitul pe o parte ar putea accelera aparitia ridurilor. Pozitia in forma de fetus este des intalnita, insa aceasta provoaca dureri de spate si de gat, in timp ce dormitul pe burta este total nerecomandat, dar ar putea fi util pentru persoanelor care sforaie mai mult, potrivit CNN.

Cea mai recomandata pozitie: dormitul pe spate.

Dormitul pe spate previne durerile de spate si de gat, mentine fermitatea sanilor si previne ridurile. Cand dormiti pe spate va ajutati gatul, coloana si spatele sa isi pastreze o pozitie neutra, deoarece in felul acesta nu se formeaza nicio curba a corpului in plus. De asemenea, aceasta pozitie este ideala pentru combaterea refluxului gastro-esofagian. In conditiile in care aveti capul usor ridicat, stomacul va fi sub nivelul esofagului, astfel incat acidul sau mancarea nu se vor intoarce pe esofag.

Dormitul pe spate previne aparitia ridurilor, pentru ca nu exista niciun element care sa actioneze asupra fetei. Tot datorita acestei pozitii de dormit greutatea sanilor va fi, la randul ei, sustinuta.

Singurul dezavantaj al acestei pozitii de dormit este faptul ca favorizeaza sforaitul.

A doua pozitie recomandata: dormitul pe o parte.

Ca si dormitul pe spate, dormitul pe o parte previne durerile de spate si de gat, reduce refluxul gastro-esofagian, favorizeaza mai putin sforaitul si este ideal pentru persoanele insarcinate. Nu este atat de recomandat, in schimb, pentru ten si pentru sani.

Nerecomandat: pozitia in forma de fetus.

Desi diminueaza posibilitatea de a sforai si este utila in timpul sarcinii, aceasta pozitie nu mai aduce alte beneficii. Nu previne durerile de spate si de gat si nici nu are efecte benefice asupra pielii. Este foarte probabil sa simtiti dureri ale articulatiilor dupa ce ati dormit cateva nopti la rand cu genunchii ridicati la piept. Un alt dezavantaj al acestei pozitii este acela ca va impiedica sa respirati corect.

Daca v-ati facut deja un obicei din a dormi in aceasta pozitie, incercati sa nu formati cu corpul dumneavoastra o bucla prea accentuata.

Complet interzis: dormitul pe burta.

Dormitul pe burta este una dintre pozitiile care nu prezinta aproape niciun beneficiu asupra sanatatii noastre. Desi reduce posibilitatea de a sforai peste noapte, dormitul in aceasta pozitie va poate cauza dureri de spate si de gat, contribuie la aparitia ridurilor si dauneaza fermitatii sanilor.

Dormitul pe burta va impiedica sa va mentineti coloana vertebrala intr-o pozitie neutra. De asemenea, aceasta pozitie pune presiune asupra articulatiilor si asupra muschilor, fapt care va poate cauza dureri imediat dupa ce va veti trezi din somn. Numai faptul de a va tine gatul intors pentru 15 minute poate fi inconfortabil si provoca dureri in aceasta zona. Ganditi-va ca, dormind pe burta, gatul dumneavoastra va fi intors timp de aproape opt ore. Nu le veti simti a doua zi, insa durerile se vor accentua in timp.

Sursa: http://www.ziare.com

http://medlive.hotnews.ro

RamonaLengyel

Distribuie

About the author

Related Posts

Leave a reply