Alimentatia sanatoasa este un leac sigur pentru bolile autoimune

03 Feb, 2016

Poliartrita reumatoida este una din cele mai frecvente boli autoinflamatorii, care ataca, cel mai adesea, articulatiile. Ca majoritatea bolilor autoinflamatorii, cauza exacta nu se cunoaste. Ceea ce se stie este ca sistemul imunitar, care are capacitatea de a recunoaste toate celulele propriului corp, „pierde” aceasta capacitate si nu isi mai recunoaste anumite celule din articulatii, pe care incepe sa le atace (la fel cum ataca o bacterie, in cazul unei infectii). Prin urmare, apare inflamatia articulatiilor, cu durere, pierderea mobilitatii, tumefactie. Cand e vorba de tratamente, majoritatea recomandarilor aluneca spre medicatia alopata. Exista insa si anumite studii care au demonstrat eficienta alimentatiei vegetariene sau preponderent vegetariene in cazul bolilor autoimune. Si chiar daca ele nu se bucura de o aprobare majoritara in lumea stiintifica, atata timp cat tratamentul propus nu expune pacientul niciunui pericol, merita sa i se acorde o sansa, mai ales daca alternativa este un tratament medicamentos, cu destul de multe efecte adverse. Un lucru important pentru sanatatea noastra, care devine EXTREM de important in cazul pacientilor cu boli autoimune, este CALITATEA alimentatiei, care primeaza fata de tipul alimentatiei. Adica, este mai putin important ceea ce mancam (vegetarian sau nu), atata timp cat mancarea este de calitate. Prin calitate, ma refer la cat mai putine pesticide, hormoni, antibiotice, conservanti etc., deci o mancare biologica. De ce este oare acest lucru atat de important? Pentru ca substantele enumerate anterior nu pot fi procesate de organism in mod corespunzator. Este ca si cum la varsta de 60 de ani, dupa ce nu ai avut nici un contact cu tehnologia, vine nepotul si iti pune o tableta electronica in mana zicandu-ti sa o folosesti. Vei sti sa faci acest lucru? Probabil ca nu, dar este posibil ca dupa o perioada de timp, cu ajutor din partea nepotului, sa inveti sa faci acest lucru. In acest timp insa, este posibil sa mai faci greseli, sa apesi pe butoanele care nu trebuie. Acelasi lucru se intampla si cu organismul nostru: pus in fata unor substante noi, introduse recent in alimentatie, devine derutat, si incepe un proces nou de invatare care dureaza timp indelungat. Problema este ca pe parcursul acestui proces o sa apara frecvent greseli. Una din aceste greseli este aceasta dezorientare a sistemului imunitar, deoarece si el trece prin acest proces de invatare. Si tocmai aceasta dezorientare a sistemului imunitar duce la aparitia acestor boli autoimune.

Prin urmare, incercati sa oferiti mai multa atentie calitatii alimentatiei. S-ar putea sa fie mai greu, dar nu imposibil. S-ar putea sa fie mai scump, dar per ansamblu, MULT mai ieftin (platesti mai mult acum, dar ramai sanatos, ceea ce este fara de pret). Incercati sa ocoliti mancarea din supermarket. Nu poate fi sanatoasa. Supermarketurile au nevoie de furnizori capabili sa le ofere cantitati mari de produse, si cum traim in secolul competitiei, acest lucru va face ca intre furnizori sa apara o goana dupa costuri mai mici de productie, chiar daca aceasta este in detrimentul calitatii. Un exemplu concret: va putea un furnizor sa ofere o cantitate suficienta de lapte, daca vacile sale vor produce asa cum a lasat natura, adica pascand pe pajiste? Nu! El va avea nevoie de eficientizare, adica de ferme in care vacile stau aglomerate intr-o hala si nu fac nimic decat sa manance toata ziua… cu siguranta, nu iarba verde. Deci, cat de sanatos poate sa fie laptele unei vaci sedentare, care nu mananca ceea ce a invatat de-a lungul evolutiei, si care pe deasupra mai primeste si antibiotice, pentru controlul unor posibile infectii devastatoare pentru ferma respectiva? Si exemplele pot continua la nesfarsit.
O alimentatie de calitate inseamna si mancare cat mai putin procesata, deoarece prin procesare se distruge o cantitate importanta din nutrientii din hrana. Si, de asemenea, trebuie sa existe un echilibru intre hrana vie, cruda, si cea preparata termic. In concluzie, incercati sa va procurati hrana de la mici producatori, de la taranul din piata, dar chiar si acolo, nu cumparati de pe taraba unde toate merele sunt frumoase si identice, luati de acolo de unde sunt cu imperfectiuni si variate ca forma.

Combaterea inflamatiei se mai poate face si prin suplimentarea alimentelor cu efecte antiinflamatoare, deoarece sunt aproape lipsite de efecte adverse si pot fi consumate pe termen lung, reducand nevoia de medicatie. Unul din acestea, a carui actiune a fost dovedita in studii stiintifice, este turmericul. Un condiment indian, pe care putem sa il consumam in amestec cu alte plante, pentru a-i creste biodisponibilitatea. Se amesteca parti egale de turmeric, cacao, scortisoara, ulei extravirgin de masline, iar la sfarsit, se presara si putin piper negru macinat. Se consuma o lingurita, doua pe zi din acest amestec de pulberi. (Atentie crescuta la persoanele care iau medicamente antitrombotice, deoarece turmericul poate potenta acest efect. Discutati cu medicul dvs. inainte).
Modalitatea naturala prin care corpul nostru combate starile de inflamatie excesive este prin eliberarea unui anumit hormon, denumit cortizol. Pe langa efectul sau antiinflamator, acest hormon mai are si alte efecte, unul din ele fiind eliminarea potasiului (K) din organism, prin cresterea excretiei sale la nivelul rinichiului. Prin urmare, putem sa marim secretia de cortizol marind cantitatea de potasiu din organism. Insa mare atentie, dezechilibrele acestui mineral duc la probleme grave de sanatate, cum ar fi aritmiile cardiace. Prin urmare, nu ne putem juca cu aceasta substanta dupa bunul nostru plac. Ceea ce putem face este suplimentarea sa DOAR in cazul in care nivelul sau din sange este scazut. Suplimentarea poate fi facuta fie prin medicamente, fie prin marirea aportului alimentar. Metoda din urma este preferabila, deoarece posibilitatea cresterii excesive a nivelului de potasiu este aproape nula, organismul avand mecanisme foarte fine de reglare a absorbtiei sale din hrana.
Alimente bogate in potasiu  sunt: cartofii, sucul de rosii, legumele de culoare verde inchis, fasolea verde, iaurtul, prunele deshidratate, sucul de morcovi, pestele, soia, bananele, laptele. Prin urmare, daca in urma analizelor de sange se detecteaza un nivel scazut de potasiu, se incepe un tratament de suplimentare, prin consumarea acestor alimente.
Un alt capitol care merita atentie este microbiomul nostru (in intestinele noastre traiesc o cantitate imensa de populatii de microorganisme, fara de care viata nu ar fi posibila, denumita microbiom). Rolul lor decisiv in evolutia diferitelor boli de-abia incepe sa fie descoperit de medicina moderna. Este demonstrat ca in bolile autoimune, aceste populatii sunt afectate, si exista si studii de calitate, care au demonstrat ca suplimentarea cu probiotice (care influenteaza microbiomul) influenteaza in mod pozitiv evolutia artritei reumatoide. Este important insa genul de probiotic care este folosit. In acest domeniu se fac cercetari, cu rezultate promitatoare la momentul actual.
Mentinerea mobilitatii articulatiilor este si ea foarte importanta, si se poate face prin exercitii de kinetoterapie.
Toate cele enumerate mai sus nu au intentia de a exclude medicina clasica – tot timpul trebuie sa existe relatii de intrajutorare, intre cele doua ramuri, medicina alopata, respectiv cea alternativa.
Si sa nu uitam ceea ce a spus parintele medicinei, Hipocrate, acum peste doua mii de ani: „Lasati mancarea sa va fie medicament si medicamentul sa va fie mancare”.

DR. CATALIN MITRULESCU
medic specialist ortoped, Clinica Ortopedie 2 Timisoara, tel. 0723/35.68.00, www.durerecronica.ro, e-mail:ortoped.mitrulescu@gmail.com

Sursa: http://www.formula-as.ro/2015/1175/sanatate-35/un-leac-sigur-pentru-bolile-autoimune-alimentatia-sanatoasa-19464

About the author

Related Posts

Leave a reply